Joanna Szufel

adwokat

Prowadzę kancelarię w Warszawie, ale działam na terenie całego kraju. Od kilku lat moje zawodowe zainteresowania krążą wokół tematyki prawa medycznego. Doradzam fizjoterapeutom jak założyć i prowadzić gabinet.
[Więcej >>>]

Potrzebujesz porady? +48 602 797 307

Czy musisz posiadać regulamin gabinetu fizjoterapii?

Joanna Szufel12 września 20202 komentarze

Kiedy zakładam z klientem gabinet fizjoterapii, przygotowuję dla niego indywidualną listę zRegulamin gabinetu fizjoterapii wszystkimi czynnościami, które należy zrobić krok po kroku. Zawsze któraś z pozycji na liście jest dla niego zaskoczeniem 😉

Jednym z takich zaskakujących kroków jest regulamin gabinetu fizjoterapii. Wciąż wielu fizjoterapeutów dziwi się, że taki dokument musi posiadać w swoim gabinecie.

Chcesz wiedzieć kto taki regulamin musi posiadać? Co powinien zawierać? Jak prawidłowo sporządzić regulamin gabinetu? 🙂 Jeśli tak, to zapraszam Cię do przeczytania tego wpisu. Jeśli natomiast zastanawiasz się, czy i gdzie musisz wywiesić regulamin, zajrzyj koniecznie do tego wpisu: Czy regulamin praktyki zawodowej muszę wywiesić w gabinecie?

Kto musi posiadać regulamin gabinetu fizjoterapii?

Regulamin gabinetu fizjoterapii musisz posiadać w przypadku, gdy prowadzisz własny gabinet. Niezależnie od tego, czy jest to indywidualna praktyka zawodowa w miejscu wezwania, czy też stacjonarna. Taki regulamin jest również wymagany w przypadku prowadzenia grupowej praktyki zawodowej.

Jedyny wyjątek, to sytuacja gdy prowadzisz indywidualną praktykę fizjoterapeutyczną wyłącznie w zakładzie leczniczym na podstawie umowy z podmiotem leczniczym prowadzącym ten zakład. Wówczas nie musisz posiadać takiego regulaminu.

Co powinien zawierać prawidłowo przygotowany regulamin?

Elementy, które powinien zawierać regulamin gabinetu fizjoterapii reguluje ustawa o działalności leczniczej. Zgodnie z nią, taki regulamin powinien zawierać:

    1. Firmę albo nazwę podmiotu. Chodzi tutaj po prostu o nazwę Twojego gabinetu, jaka widnieje w CEIDG.
    2. Cele i zadania podmiotu. Brzmi skomplikowanie… ale chodzi tutaj o informacje po co zakładasz gabinet (np. poprawa zdrowia) i jakie będziesz wykonywać zadania (takim zadaniem najczęściej będzie udzielanie świadczeń zdrowotnych).
    3. Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych. W przypadku praktyki zawodowej rodzajem działalność leczniczej będą zawsze ambulatoryjne świadczenia zdrowotne. Jeśli chodzi o zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych będą to świadczenia (zgodnie z ustawą o zawodzie fizjoterapeuty), których udzielasz w swoim gabinecie.
    4. Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych. Czyli po prostu miejsce, gdzie znajduje się Twój gabinet.
    5. Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej (przygotuję osobny wpis na temat tego, jakie są stawki i skąd one wynikają).
    6. Organizację procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat. Mój ulubiony wymóg (żartuję oczywiście 😀 ). Innymi słowy mówiąc informacja o tym, że udzielasz świadczeń zdrowotnych odpłatnie, godziny w jakich jest otwarty Twój gabinet, kiedy jest pobierana opłata itp.
    7. Wysokość opłat za świadczenia zdrowotne, które mogą być, zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami odrębnymi, udzielane za częściową albo całkowitą odpłatnością. 

KIF rekomenduje stosowanie wzoru, który możesz znaleźć tutaj: KLIK. Jest to  rekomendowany wzór. Zawiera on pewne ramy, jakie powinny znaleźć się w regulaminie. Natomiast pamiętaj, aby wszystkie poszczególne zapisy dobrze przemyśleć i sprawdzić, czy są one zgodne z przepisami prawa.

Jak napisać regulamin praktyki zawodowej?

Po przeczytaniu tego wpisu na pewno zastanawiasz się jak prawidłowo napisać regulamin praktyki zawodowej? A może zastanawiasz się, jak sprawdzić czy Twój regulamin jest zgodny z przepisami?

Oczywiście możesz przeglądać krążące w Internecie regulaminy innych osób. Nie polecam tego rozwiązania. Po pierwsze, jak skopiujesz taki regulamin, to możesz naruszyć czyjeś prawa autorskie. Po drugie, jak to bywa z informacjami w Internecie wiele z nich jest nieaktualnych.

Co w takim razie zrobić? Możesz po prostu otworzyć ustawę o działalności leczniczej (KLIK), przeczytać art. 24 i spróbować samodzielnie napisać swój własny regulamin praktyki zawodowej. Inną opcją jest skorzystanie ze wzoru, który dla Ciebie przygotowałam. Znajdziesz go tutaj: REGULAMIN ORGANIZACYJNY PRAKTYKI ZAWODOWEJ – WZÓR.

***

Przy okazji przypominam o obowiązku stosowania ankiety epidemiologicznej, klika słów na ten temat we wpisie: Ankieta epidemiologiczna, czy nadal ją stosować?

***

Pozdrawiam i tradycyjnie mam nadzieję, że do następnego kliknięcia 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 602 797 307e-mail: joanna@szufel.com

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Henryk III 14 września, 2020 o 12:54

Ad 1. A jeżeli podmiot jest spółką? 😉

Odpowiedz

Joanna Szufel 14 września, 2020 o 16:42

Jak to mówią prawnicy… To zależy 😉 Jeśli jest to grupowa praktyka zawodowa to regulamin praktyki zawodowej. Natomiast w przypadku podmiotu leczniczego, to regulamin organizacyjny.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem joanna@szufel.com.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: