Joanna Szufel

adwokat

Prowadzę kancelarię w Warszawie, ale działam na terenie całego kraju. Od kilku lat moje zawodowe zainteresowania krążą wokół tematyki prawa medycznego. Doradzam fizjoterapeutom jak założyć i prowadzić gabinet.
[Więcej >>>]

Sklep +48 602 797 307

Reklama wyrobów medycznych w 2023 r.

Joanna Szufel20 stycznia 2023Komentarze (0)

Zwykło się mawiać, że reklama jest dźwignią handlu. Rzeczywiście nie sposób się z tym nie zgodzić. Chyba nie da się rozkręcić żadnego nowego biznesu bez reklamy i social mediów. Wielu fizjoterapeutów mając gabinet fizjoterapii często prowadzi chociażby konto na Instagramie lub Facebooku. I właśnie z tego powodu warto wspomnieć jak wygląda reklama wyrobów medycznych w 2023 r.

Reklama wyrobów medycznychZapewniam Cię, że jest o czym pisać, ponieważ 2023 r. wprowadził rewolucję w tym zakresie. Wszystko za sprawą nowej ustawy o wyrobach medycznych (znajdziesz ją tutaj: KLIK). Ustawa jest z 2022 r., ale przepisy regulujące reklamę wyrobów medycznych weszły w życie od 1 stycznia 2023 r.

Kilka słów o samej reklamie

Zanim jednak przejdziemy do nowych regulacji chciałabym Ci przypomnieć o jednej kwestii. Niezależnie od nowych przepisów działalność lecznicza jest objęta czymś w rodzaju zakazu reklamy. Taką działalność prowadzisz jeśli masz swój gabinet lub podmiot leczniczy. Ustawa o działalności leczniczej wskazuje bowiem, że:

Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.

Oznacza to, że informacje o Twojej działalności, czyli to jakie usługi świadczysz na rzecz pacjentów, jakie są ceny tych usług itp. nie mogą mieć cech reklamy. Tym samym podawane przez Ciebie treści powinny mieć informacyjny charakter. Nie mogą one zachęcać do zakupu, kreować popytu na Twoje usługi. Nie wolno Ci używać sformułowań, z których wynika że Twoja oferta jest najlepsza, najtańsza itp.

Reklama wyrobów medycznych w 2023 r.

Od 1 stycznia 2023 r. weszły przepisy, które całkowicie zakazują kierowania do publicznej wiadomości reklamy wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy. Co to oznacza dla Ciebie w praktyce? To, że nie możesz reklamować wyrobów medycznych, do korzystania z których konieczna jest specjalistyczna wiedza (kwalifikacje).

Skąd masz wiedzieć, że coś jest wyrobem medycznym? Najprościej będzie, jeśli zaglądniesz do ulotek urządzeń, sprzętu itp., z których korzystasz w swoim gabinecie. W charakterystyce takiego sprzętu powinno być wskazane wprost, że jest on wyrobem medycznym. Na marginesie zaznaczę tylko, że prowadząc gabinet powinieneś używać wyłącznie sprzętu, który jest wyrobem medycznym.

Już wiesz, że dany sprzęt jest wyrobem medycznym? Musisz się teraz zastanowić czy pacjent może korzystać z niego sam? Czy jednak do korzystania z wyrobu medycznego potrzebna jest wiedza medyczna? Informacja ta powinna być ujęta w ulotce danego produktu.

W przypadku, gdy do korzystania z danego sprzętu trzeba mieć specjalistyczną wiedzę lub kwalifikacje (a więc w praktyce trzeba wykonywać zawód medyczny), nie wolno Ci go reklamować. Jeśli jednak do korzystania z danego wyrobu medycznego nie jest potrzebna wiedza specjalistyczna, jego reklama jest dozwolona (musi jednak spełniać określone warunki)

Jakich wyrobów medycznych nie można reklamować?

Na pewno sobie teraz pomyślisz… no dobra Asia podaj jakieś przykłady wyrobów medycznych, których nie można reklamować. Na mojej grupie na Facebooku (jeśli jeszcze do niej nie dołączyłeś, możesz to zrobić klikając w ten link: KLIK) poprosiłam Was o podanie przykładów.

Najczęściej podawane przez Was przykłady to specjalistyczny sprzęt do fizykoterapii (fala uderzeniowa, laser wysokoenergetyczny). Pojawiały się również takie urządzenia jak USG, Indiba, Phenix lub słynne igły do suchego igłowania. (Wpis o igłowaniu w praktyce fizjoterapeuty znajdziesz tutaj: CZY FIZJOTERAPEUCI MOGĄ WYKONYWAĆ SUCHE IGŁOWANIE?)

Zakaz reklamy wyrobów medycznych, czyli czego nie można robić?

Nie wolno Ci podawać do publicznej wiadomości reklamy produktu. Poprzez podawanie do publicznej wiadomości należy rozumieć kierowanie informacji do nieograniczonego kręgu odbiorców.

Pamiętaj jednak, że pod pojęciem reklamy, należy rozumieć nie tylko reklamę samego produktu. Nie wolno Ci również reklamować usług związanych z korzystaniem z wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

W praktyce będzie to oznaczać m.in. zakaz publikowania treści, w których wykorzystywany będzie wyrób medyczny przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy. W związku z czym nie możesz publikować postów w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, LinkedIn itp.), robić wpisów na blogu, nagrywać stories, w których wykorzystywany jest taki produkt.

Powyższych działań nie wolno Ci podejmować od 1 stycznia 2023 r. Co z treściami, które opublikowałeś przed tą datą? Masz czas do końca czerwca 2023 r., aby je przystosować do nowych przepisów. 

Jaka reklama jest dozwolona?

Teoretycznie dozwolona jest reklama takich wyrobów medycznych, z których mogą korzystać laicy. Laicy, a więc osoby, które nie posiadają specjalistycznej wiedzy lub kwalifikacji wymaganych przez producenta do korzystania z danego wyrobu. Dlaczego teoretycznie? Przeczytaj punkt 2. poniżej. Myślę, że przykładem takiego sprzętu będą taśmy czy piłki posiadające certyfikat wyroby medycznego.

Mimo, że reklama takiego sprzętu jest dozwolona, musi ona jednak spełniać określone wymogi. Taka reklama m.in.:

      1. Musi być zrozumiała dla laika (wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych i innych materiałów skierowanych do użytkowników innych niż laicy).
      2. Nie może wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód. Oczywiście mowa tutaj również o fizjoterapeucie.
      3. Nie może wprowadzać w błąd co do zasad i warunków konserwacji, okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej, aktualizacji oprogramowania, okresowych lub doraźnych przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań, sprawdzeń lub kontroli bezpieczeństwa danego rodzaju wyrobów, w tym co do wymagań dotyczących wyposażenia technicznego podmiotów wykonujących te czynności i kwalifikacji zatrudnionych w nich osób.

Zwróć jednak uwagę, że reklama wyrobów medycznych nie może wykorzystywać wizerunku fizjoterapeuty (ani sugerować, że nim jesteś). W mojej ocenie będąc fizjoterapeutą nie możesz reklamować (w tym pokazywać jak wykorzystujesz w swojej działalności) żadnych produktów mających certyfikat wyrobu medycznego (nawet tych przeznaczonych dla laików). Twoi odbiorcy (szczególnie w social mediach) wiedzą, że jesteś fizjoterapeutą.

***

A jak to wygląda u Ciebie? Pokazujesz w mediach społecznościowych wyroby medyczne? Daj mi konieczne znać w komentarzu. Jeśli chcesz wiedzieć, co się działo w Prawie w Gabinecie Fizjoterapeuty. ubiegłym roku i jakie mam plany w nadchodzącym roku, zachęcam Cię do przeczytania tego wpisu: PODSUMOWANIE 2022 ROKU NA BLOGU.

Pozdrawiam i mam nadzieję, że do następnego kliknięcia 🙂

Joanna Szufel
adwokat

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 602 797 307e-mail: kontakt@szufel.com

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@szufel.com.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis: