Joanna Szufel

adwokat

Prowadzę kancelarię w Warszawie, ale działam na terenie całego kraju. Od kilku lat moje zawodowe zainteresowania krążą wokół tematyki prawa medycznego. Doradzam fizjoterapeutom jak założyć i prowadzić gabinet.
[Więcej >>>]

Sklep +48 602 797 307

Czy fizjoterapeuta ma obowiązek prowadzenia EDM od 1 stycznia 2021 r.?

Joanna Szufel29 grudnia 20204 komentarze

Temat elektronicznej dokumentacji medycznej w praktyce fizjoterapeuty budzi wciąż wiele emocji. Wszystko za sprawą krótkiego, wydawałoby się niewinnego, komunikatu Ministerstwa Zdrowia w sprawie prowadzenia dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej (jego treść znajdziesz tutaj: KLIK)

W Internecie znowu zawrzało. Na grupach na FB zrzeszających fizjoterapeutów pojawiła się masa komentarzy. Jedni twierdzą, że od 1 stycznia 2021 r. nie trzeba prowadzić dokumentacji medycznej elektronicznie. Inni, że obowiązek prowadzenia EDM istnieje. Sama dzisiaj dostałam kilka zapytań na ten temat 😉

Zastanawiasz się jak to jest z tą dokumentacją medyczną? Trzeba ją prowadzić elektronicznie? Czy można jednak papierowo? Jeśli interesuje Cię ta tematyka, zapraszam Cię do przeczytania tego wpisu.

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Co to jest elektroniczna dokumentacja medyczna?

Za nim odpowiem na pytanie, czy fizjoterapeuta ma obowiązek prowadzenia EDM od 1 stycznia 2021 r., zobacz czym w ogóle jest EDM.

EDM to inaczej elektroniczna dokumentacja medyczna. Po raz pierwszy informacje na jej temat pojawiły się kilka lat temu. Wszystko za sprawą ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Celem tej ustawy najogólniej mówiąc jest elektronizacja systemu udzielania świadczeń zdrowotnych.

Obecnie, zgodnie z tą ustawą, elektroniczną dokumentację medyczną (EDM) stanowią:

      • e-recepty;
      • e-skierowania;
      • karta informacyjna z leczenia szpitalnego;
      • informacja dla lekarza kierującego pacjenta do poradni specjalistycznej lub szpitala;
      • wyniki badań laboratoryjnych wraz z opisem;
      • opis badań diagnostycznych;
      • informacja o rozpoznaniu choroby, problemu zdrowotnego lub urazu (wydawana w przypadku odmowy przyjęcia do szpitala).

Powyższe dokumenty jednak, aby stać się EDM muszą spełniać określone wymogi. Taka recepta, czy skierowanie muszą być wytworzone w postaci elektronicznej. Przede wszystkim muszą jednak zostać opatrzone odpowiednim podpisem (np. podpisem zaufanym, podpisem osobistym, kwalifikowanym).

Czy fizjoterapeuta ma obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) od 1 stycznia 2021 r.?

Fizjoterapeuta nie ma obowiązku prowadzenia EDM od 1 stycznia 2021 r. Napiszę nawet więcej fizjoterapeuta nie powinien prowadzić EDM. (Tylko proszę nie kończ tego wpisu w tym miejscu, przeczytaj go koniecznie do końca).

Dlaczego? Dlatego, że wśród dokumentów, które wymieniłam powyżej nie ma takich, które wiązałyby się z prowadzeniem EDM przez fizjoterapeutę. Nie ma tam wymienionej np. karty indywidualnej opieki fizjoterapeutycznej. Nie oznacza to jednak, że możesz spać spokojnie i prowadzić dokumentację medyczną w postaci papierowej.

To w jakiej postaci prowadzić dokumentację medyczną?

Teraz w Twojej głowie na pewno rodzi się pytanie: Ale jak to? Przecież ciągle mówi się o tej nieszczęsnej dokumentacji elektronicznej. Już wyjaśniam.

Fizjoterapeuta od 1 stycznia 2021 r. nie ma obowiązku prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM), ale powinien prowadzić dokumentację medyczną w postaci elektronicznej.

Zapamiętaj! EDM, a dokumentacja medyczna w postaci elektronicznej to zupełnie dwie różne rzeczy.

Dokumentacja medyczna prowadzona w postaci elektronicznej, to dokumentacja prowadzona w systemie teleinformatycznym spełniającym określone wymagania (przeczytasz o nich w tym wpisie: Jak wybrać program do dokumentacji medycznej?).

Jako fizjoterapeuta prowadzisz w tym systemie kartę indywidualnej opieki fizjoterapeutycznej. W odróżnieniu od EDM nie musi ona być podpisana podpisem osobistym, kwalifikowanym lub zaufanym.

Czy prowadzenie dokumentacji elektronicznej w postaci elektronicznej jest obowiązkowe?

Skoro już wiesz, że nie masz obowiązku prowadzenia EDM, powstaje pytanie czy prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej jest obowiązkowe. Moim zdaniem, co do zasady tak.

Wynika to z faktu, że od 1 stycznia 2021 r. należy obowiązkowo stosować rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.

Rozporządzenie to w § 1 ust.1 wprost wskazuje, że: Dokumentacja medyczna, zwana dalej „dokumentacją”, jest prowadzona przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, zwany dalej „podmiotem”, w postaci elektronicznej.

Oczywiście w rozporządzeniu dopuszcza się wyjątkowo stosowanie dokumentacji w postaci papierowej, jeżeli warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej. Czym są te mityczne warunki organizacyjno – techniczne?

W swoim komunikacie Ministerstwo Zdrowia napisało tak: przez brak warunków organizacyjno-technicznych należy rozumieć zarówno stały brak rozwiązań informatycznych, jak i czasową niemożność prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej np. wskutek awarii systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest dokumentacja, czy sprzętu.

O ile czasowa niemożność prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej nie budzi wątpliwości, o tyle brak stałych rozwiązań informatycznych daje do myślenia.

W mojej ocenie stały brak rozwiązań informatycznych to sytuacja, w której z obiektywnych powodów nie możesz korzystać z programu do dokumentacji medycznej.

Obiektywnym powodem będzie np. brak dostępu do Internetu w określonym miejscu (niezbędnego do uruchomienia programu). Taką obiektywną przesłanką raczej nie będzie to, że jeszcze nie wybrałeś programu z dostępnych na rynku.

***

Mam nadzieję, że ten wpis wyjaśnił Ci o co zrobiło się tyle szumu :). Już wiesz, czym jest elektroniczna dokumentacja medyczna, a czym dokumentacja w postaci elektronicznej? Daj mi koniecznie znać w komentarzu.

***

Pozdrawiam i tradycyjnie mam nadzieję, że do następnego kliknięcia! 😉

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 602 797 307e-mail: kontakt@szufel.com

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Agata 30 grudnia, 2020 o 21:51

Dziękuję za wyjaśnienie. Sprawa wydaje się jednoznaczna, że trzeba prowadzić dokumentację med. w formie elektronicznej.
Pozdrawiam i Do siego Roku życzę Agata T.

Odpowiedz

Kasia 3 stycznia, 2021 o 12:41

Super, krótko jasno bi na temat , dzięki

Odpowiedz

Zofia 3 stycznia, 2021 o 19:00

Witam,
Mam pytanie odnośnie prowadzenia dokumentacji elektronicznej przez fizjoterapeutę prowadzącego praktykę fizjoterapeutyczną wyłącznie w miejscu wezwania (czyli w domu pacjenta). Mając nie zawsze możliwość czasową jak i techniczną, aby dokumentację w formie elektronicznej przeprowadzić, czy ten obowiązek dalej ciąży?

Odpowiedz

Agnieszka 8 stycznia, 2021 o 00:18

Dziękuję, wyjaśniłaś sprawę klarownie i jasno. Zrozumiałam😀
Bo dziś czytałam te informacje na str Kif- u i było mi trudno rozgraniczyć . Język medyczno-.prawny jest trudny🤪🙃

Mam pytanie w szpitalu prowadzimy od maj 2020 raport fizjoterapeutyczny czyli to bedzie dokument zbiorczy w formie elekrtonicznej?
I on również nie będzie wymagał podpisu elektronicznego?
Placówka, w której pracuję- szpital rozpoczęła wprowadzanie dokumentacji elektronicznej, założony czas do kwietnia 2021.
Rozumie, że dokonane wpisy przez poszczególnych fizjoterapeutów nie będą potwierdzane imieniem nazwiskiem tytułem i nr PWZ. Tak jak to ma miejsce w dokumentacji papierowej. Bo w myśl rozporządzenia o dokumentacji dwie formy, papierowa i elektr. -prowadzenia dokumentacji nie mogą funkcjonować.
Moje pytanie jak będzie można sprawdzić kto w danym dniu pracował z pacjentem.
Jak pamiętam uczulano nas na dokładne identyfikowanie fizjoterapeuty – dokumentacji papierowej to pieczątka i podpis lub parafia zgodna ze wzorem podpisu, który ma każdy oddzial i dział?

Pytam bo to chcę wyjaśnić koleżankom lub w razie pytań ze strony osób z firmy informacyjnej które będzie wprowadzać program EDM w naszej placówce.
(To System klasy HIS wprowadzany przez firmę Comarch Optimed NXT)
Pozdrawiam serdecznie mam nadzieję że nie zamieszałam w tych pytaniach zbyt.
Dziękuję za odpowiedzi podpowiedzi już dziś

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@szufel.com.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: