Joanna Szufel

adwokat

Prowadzę kancelarię w Warszawie, ale działam na terenie całego kraju. Od kilku lat moje zawodowe zainteresowania krążą wokół tematyki prawa medycznego. Doradzam fizjoterapeutom jak założyć i prowadzić gabinet.
[Więcej >>>]

Sklep +48 602 797 307

Czy 17-go października 2020 r. zamknięto gabinety masażu?

Joanna Szufel20 października 202040 komentarzy

Jak zapewne wiesz, 17-go października 2020 r., weszły w życie przepisy nakładające na nas kolejne zakazy i ograniczenia związane z pandemią koronawirusa. Zostały one wprowadzone w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.

Jednym z wprowadzonych ograniczeń jest zakaz prowadzenia działalności ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z

W Internecie zawrzało i rozgorzały dyskusje na temat tego, czy wprowadzone restrykcje obejmują również zakaz wykonywania masaży przez technika masażystę.

Kolejne zmiany rozporządzenia spowodowały tylko jeszcze więcej zamieszania. Trzeba przyznać, że przepisy są tworzone w taki sposób, że czasami nawet prawnikom jest się ciężko połapać w tym chaosie.

Dlatego przyjrzyjmy się po kolei wszystkim wprowadzonym zmianom. Przy okazji zachęcam do zaglądania do tego wpisu raz na jakiś czas. Będę go aktualizować na bieżąco o wprowadzane przez naszych rządzących zmiany. Pierwsza aktualizacja miała miejsce w dniu 24 października 2020 r.

Kiedy wprowadzono zakaz wykonywania masażu?

Może Cię zaskoczę, ale zakaz wykonywania masażu nie został wprowadzony 17 października 2020 r. Na taki pomysł nasz rząd wpadł już kilka dni wcześniej.

Po raz pierwszy zakaz ten pojawił się w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2020 r. (tekst rozporządzenia znajdziesz tutaj: KLIK). Wówczas dotyczył on tylko strefy czerwonej i można go było znaleźć w rozdziale 5., w § 29 ust. 1 pkt 1b). Brzmiał następująco:

Kiedy zamknięto wszystkie salony masażu?

Wszystkie salony masażu zostały zamknięte w dniu 17 października 2020 r.  Wtedy weszły w życie zmiany w rozporządzeniu, o którym pisałam powyżej (tekst „nowego” rozporządzenia z 16 października 2020 r. znajdziesz TUTAJ). Cały kraj stał się strefą czerwoną.

Zwróć proszę uwagę, że rozporządzenie z dnia 16 października 2020 r. zmienia zapisy w rozporządzeniu z dnia 9 października 2020 r. Wiem zakręcone strasznie 😉 Ale pociesz się tym, że dla mnie równie zakręcone okazały się nazwy masaży (o czym przekonałam się na moim live’ie na Instragramie… o czym poniżej 😉 )

Tym „nowym” rozporządzeniem wprowadzono § 6, który brzmi następująco:

Co zapis oznacza w praktyce? Zakaz wykonywania działalności ujętej pod PKD 96.04.Z, czyli prowadzenia działalności polegającej na wykonywaniu masaży.

Dlaczego tak uważam? Jak widzisz powyżej, rozporządzenie przewiduje zakaz prowadzenia działalności usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 96.04.Z).

Kod ten natomiast obejmuje: działalność usługową łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, salonów masażu itp. mającą na celu poprawę samopoczucia.

Moim zdaniem zapis ten jest jednoznaczny i zakazuje się prowadzenia działalności przez salony (gabinety) masażu.

Pozwól, że w tym miejscu nie będę się wdawała w dyskusję na temat zasadności tego zakazu oraz jego ewentualnej niezgodności z Konstytucją RP. To jest temat na zupełnie inny wpis. 😉 Przyjmijmy, że zakaz został wprowadzony.

Czy rozporządzenie z dnia 23 października 2020 r. zniosło zakaz?

Niestety nie mam dla Ciebie dobrych wieści. W dniu 23 października 2020 r. weszło rozporządzenie zmieniające po raz kolejny to z 9 października 2020 r. (tekst zmian w rozporządzeniu znajdziesz TUTAJ). Nie zmieniono nim jednak znacząco §6, w którym ujęty jest zakaz. Tym samym zakaz wykonywania masaży nadal obowiązuje. 

Zwróć uwagę na jedną rzecz. W rozporządzeniu z 23 października 2020 r. uchylono rozdział 5 (tym samym uchylono § 29), ale nie uchylono w ten sposób zakazu wykonywania masaży. Dlatego, że obecnie jest on w § 6. Zakaz ten w dniu 17 października 2020 r. magicznie przewędrował z § 20 do § 6, który nadal obowiązuje.

Aktualizacja z 2 listopada 2020 r.

Zgodnie z obietnicą aktualizuję wpis z uwzględnieniem ostatnich zmian. W dniu 31 października 2020 r. weszły kolejne zmiany do naszego „ulubionego” rozporządzenia (tekst zmian znajdziesz TUTAJ).

Niestety nie mam dla Ciebie dobrych informacji. Zakaz nie został zdjęty, co więcej utrzymano dalsze ograniczenia (sic!) na podstawie których zakazano m.in.:

    • udzielania świadczeń w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego;
    • prowadzenia stacjonarnej rehabilitacji leczniczej (także w ramach tzw. turnusów leczniczo-profilaktycznych).

Jedynym plusem jest złagodzenie ograniczeń dotyczących rehabilitacji leczniczej – wskazano, że ograniczenia dotyczą jedynie rehabilitacji stacjonarnej i rozszerzono katalog wyjątków (czyli sytuacji, w których rehabilitacja lecznicza stacjonarna może być prowadzona).

Niestety powyższe zmiany nie mają wpływu na działalność salonów masażu, które nadal muszą pozostać zamknięte.

***

W następnym wpisie porozmawiamy o tym, co możesz teraz zrobić prowadząc salon masażu. Natomiast ten wpis zaktualizuję zapewne za tydzień (wtedy najprawdopodobniej pojawi się kolejne rozporządzenie).

Jeśli jednak już teraz chcesz trochę posłuchać na ten temat, zajrzyj do mojego live’a, który odbył się na Instargramie (KLIK). Przy okazji dowiesz się, jak się zakręciłam przy nazwach masaży 😉 I wybacz mi moje głupie miny… ale to był mój pierwszy live 🙂

Pozdrawiam i tradycyjnie mam nadzieję, że do następnego kliknięcia 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 602 797 307e-mail: kontakt@szufel.com

{ 40 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Wojtek 20 października, 2020 o 22:15

Witam, nię będę dyskutował z prawnikiem, dlatego spytam o coś czego Pani nie poruszyła.

PKD 86.90.D Działalność paramedyczna. Wymieniona jest akupresura. Każdy technik masażysta ma wpisany w dyplomie masaż punktowy. Czy można działać na tym kodzie wykonując taki masaż? Rozwiązałoby to prawie wszystko.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:11

Tak, jak pisałam wpis powstał na szybko „z potrzeby chwili”. Na pewno zaktualizuję go o kwestie związane z PKD 86.90.D To co mogę napisać teraz, to wykonywanie tego rodzaju działalności nie jest zabronione, więc jeśli ma się takie PKD nie trzeba zamykać salonu całkiem. Tylko dobrze jest w widocznym miejscu wywiesić informację, jakich masaży się nie wykonuje.

Odpowiedz

Wojtek 21 października, 2020 o 17:11

Dziękuję bardzo za odpowiedź oraz Pani starania. Pozdrawiam

Odpowiedz

Arek 21 października, 2020 o 17:28

Jeśli Technik masażysta może korzystać z 86.90.D, to jakie ewentualnie zabiegi, masaże można by było pod to podciągnąć?
Czy np. masaż tajski, jeśli jestem po kursie?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 17:32

Przygotuję na pewno aktualizację lub osobny wpis na ten temat. Proszę o chwilę cierpliwości. Jeśli korzysta Pan z Instagrama, to myślę że jutro zorganizuje live’a na m.in. ten temat 🙂

Odpowiedz

Tomasz Dyplomowany Masażysta 12 listopada, 2020 o 13:30

Działalność paramedyczna, w tą grupę jest włożone wszystko co NIE JEST klasyczną medycyną (medycyna, stomatologia, fizjoterapia, masaż leczniczy). Więc jak czerwona strefa nie zablokowała tego PKD, a masz je wpisane to możesz robić masaż i inne manualne zabiegi 🙂 Pozdrawiam.

Odpowiedz

Patrycja 20 października, 2020 o 22:38

Czy masażyści dojeżdżający do domu klienta ( nie mam ganinetu/salonu) są w tej samej sytuacji czy mogą masować jak dotychczas?

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:15

Jeśli działa Pani w oparciu o PKD 96.04.Z, to moim zdaniem nie ma to znaczenia, że usługi mają charakter mobilny. Niestety w mojej ocenie cała działalność objęta tym kodem została zabroniona.

Odpowiedz

Martyna 20 października, 2020 o 22:47

Świetny wpis! Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Jeżeli jestem zatrudniona w salonie kosmetycznym na stanowisku masażysty to czy w tym wypadku również nie mogę wykonywać masażu? Salony nie zostały obarczone obowiązkiem zamknięcia, ale jednak wykonywanie masażu jest zakazane. Czy zostaje mi jedynie kosmetyczny masaż twarzy?

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:18

Dziękuję bardzo 🙂 Chociaż niestety zdaję sobie sprawę z tego, że wolelibyście Państwo usłyszeć (przeczytać), co innego. W takiej sytuacji pozostaje wykonywanie niestety masażu twarzy… co jest w ogóle jakimś absurdem, bo akuratnie ten masaż z punktu widzenia COVID jest mniej bezpieczny. W przypadku salonu kosmetycznego można rozważyć wykonywanie innych zabiegów podobnych do masażu, ale jednak nie będących masażem, np. zabieg ujędrniający na ciało.

Odpowiedz

Henryk III 20 października, 2020 o 23:31

2 lata temu część fizjoterapeutów planowała zostać masażystami, by uniknąć obowiązku rejestracji jako podmiot leczniczy. Na szczęście w ostatniej chwili zmieniły się ustawy.
Teraz wypadałoby obrać kierunek odwrotny — niestety trudniejszy.

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:22

No niestety… nigdy nie wiadomo, kiedy dzięki naszemu racjonalnemu ustawodawcy sytuacja się odwróci.

Odpowiedz

Martyna 21 października, 2020 o 00:23

Technik masażysta kończąc szkołę i zdając egzaminy ma uprawnienia do wykonywania masaży leczniczych.

W pkd istnieją nieścisłości! Bo mając uprawnienia wychodzi na to, że technik masażysta nie może wykonywać masaży takich w jakich był szkolony przez 2 lata.

Mowa tutaj jest o salonach/gabinetach masażu.

A co z jednoosobową działalnością i działalnością mobilną??

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:27

Pani Martyno, dziękuję bardzo za komentarz. Cały czas zastanawiam się nad tym, czy jest to nieścisłość, czy jednak celowy zabieg. Wykonywanie masażu leczniczego przez fizjoterapeutów jest jednak obarczone wieloma ograniczeniami – np. konieczność posiadania określonego doświadczenia zawodowego, wpis do rejestru praktyk zawodowych/podmiotów leczniczych, prowadzenie dokumentacji medycznej. Wykonywanie działalności fizjoterapeutycznej podlega jednak pewnemu nadzorowi.

Prowadzenie salonu/gabinetu jest działalnością gospodarczą 🙂 Działalność mobilna to też działalność gospodarcza. Jeśli ktoś prowadzi działalność w oparciu o pkd 96.04.Z to moim zdaniem niestety cały ten rodzaj działalności jest zakazany.

Odpowiedz

Wojtek 21 października, 2020 o 17:09

Witam, jeszcze w trakcie walki fizjoterapeutów o ustawę paląca była kwestia diagnostyki. Koniec końców udało im się wywalczyć prawo do np. diagnostyki funkcjonalnej pacjenta i planowania terapii. Inaczej sami potrzbowali by zlecenia lekarza rehabilitacji. Wydaje mi się, że to jest główny problem. Masażyści prawdopodonie nie mają uprawnienia do wydawania jakiejkolwiek diagnozy/kwalifikowania do zabiegu. W związku z tym nawet gdyby mogli działać na pkd leczniczym, prawdopodonie i tak potrzebowali by zlecenia na masaż leczniczy od np. lekarza. Niektórzy masażyści podpierają się założeniem, że wiele masaży jest zarówno leczniczych jak i relaksacyjnych, jednak tutaj ważna jest kwestia tego, że pacjent może mieć różne popularne objawy z powodów takich jak np. nowotwór i w celu jego ochrony masażysta niema prawa do rozstrzygania czy to jest pacjent dla niego.

Niektórzy z kolei twierdzą, że jeśli chodzi o same kwestie prawne to jest to ważne tylko przy usługach w ramach nfz, a prywatne gabinety masażu techników masażystów nikogo nie interesują. Wydaje mi się to jednak chybione.

Także według mojej intuicji, ma Pani rację podejrzewając, że to może być celowy zapis ustawodawcy.
Sam jestem technikiem masażystą i nie do końca cieszę się z takiego obrazu rzeczywistości, ale wydaje mi się prawdziwy.

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 17:25

Panie Wojtku, uważam że przedstawia Pan słuszne argumenty, chociaż niestety dość smutne dla branży techników masażystów. Argument dotyczący tego, że powyższe wymogi dotyczą wyłącznie NFZ uważam za absolutnie chybiony. To tak jakby powiedzieć, że lekarza nie obejmują żadne wymogi, ponieważ przyjmuje prywatnie (komercyjnie), a nie w ramach kontraktu z NFZ. Poza tym pozostaje jeszcze kwestia odpowiedzialności za błąd medyczny.

Konkludując Pana argumenty coraz bardziej skłaniają mnie ku twierdzeniu, że technik masażysta może wykonywać masaż leczniczy wyłącznie w podmiocie leczniczym.

Dziękuję bardzo za Pana cenny udział w dyskusji.

Odpowiedz

Mary 21 października, 2020 o 21:15

Mamy uprawnienia do określania wskazań i przeciwwskazań do masażu. Więc na tej podstawie jesteś wstanie określić czy możesz kogoś wymasować lub nie. Jeśli masz wątpliwości odmawiasz i odsyłasz gdzie indziej.

Odpowiedz

Wojtek 21 października, 2020 o 21:32

Obawiam się, że to działa inaczej. Mamy obowiązek znać przeciwskazania i jeżeli pacjent o takim poinformuje odmówić zabiegu.

Jeżeli pacjent zgłosi się do nas z takim czy innym bólem, prawdopodonie nie mamy prawa orzekać co jest przyczyną bólu i wymaga leczenia.

Po stwierdzeniu braku przeciwskazań do masażu możemy wykonać np. masaż klasyczny w celach poprawy samopoczucia, po to jest nam znajomość przeciwskazań, a nie żeby diagnozować czy pacjenta można LECZYĆ i z czego. Podejrzewam, że obowiązuje to także masażystów po kursach, a techników w szczególności.

Dodatkowo jeżeli nawet dostaniemy zlecenie na masaż leczniczy od np. lekarza to mamy obowiązek sprawdzić czy na pewno niema przeciwskazań czy lekarz się nie pomylił ponieważ osoba wykonująca zabieg jest za niego odpowiedzialna.

Oczywiście można podawać przykłady jak lekarz/fizjo/masazysta sie pomylił i pacjent w najlepszym razie tracił czas niezależnie kto diagnozował, ale myślę, że chcemy znać stan prawny a nie jak to jest w praktyce.

Podkreślam, że mi się tak tylko wydaje, przy paradoksach np. ostatnich przepisów wszystko jest możliwe.

Justyna 21 października, 2020 o 01:09

Jeżeli jestem technikiem , mam na dyplomie napisane ze mogę wykonywać masaż medyczny, limfatyczny , centryfugalny również są to lecznicze !!! To dlaczego mam zamykać gabinet ?
Po 2 jeżeli pracuje w przychodni jako technik i mogę również wykonywać masaże lecznicze ?! To w przychodni mogę , a już prywatnie nie ?

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:29

Pani Justyno, rozumiem Pani oburzenie. Cały czas się zastanawiam, czy przypadkiem zamysł ustawodawcy nie był właśnie taki, żeby technik masażysta nie mógł wykonywać masażu leczniczego w ramach własnej działalności, ponieważ jest ona nieuregulowana. Wykonując masaż w przychodzi działa Pani w podmiocie leczniczym, zapewne na zlecenie/skierowani lekarza, jest prowadzona dokumentacja medyczna itp.

Odpowiedz

Justyna 22 października, 2020 o 15:11

Ja pracuje w przychodni ale. W strefie prywatnej czyli masuje ludzi którzy przychodzą płaca i nie maja skierowań . Jako przychodnia mogę wykonywać masaż leczniczy ale już po pracy w gabinecie już nie . Wiec jaka tu logika

Odpowiedz

Joanna Szufel 23 października, 2020 o 11:23

Pani Justyno,

dlatego, że przychodnia jest zarejestrowanym podmiotem leczniczym. Żeby udzielać świadczeń zdrowotnych (a takim niewątpliwie jest masaż leczniczy), trzeba mieć praktykę zawodową (technik masażysta nie ma możliwości jej założenia) lub podmiot leczniczy. Będę zastanawiać się nad kwestią jak i na jakiej podstawie technik może wykonywać masaż leczniczy. Muszę przemyśleć ten temat. Jak coś ustalę, na pewno będę pisać o tym na blogu.

Odpowiedz

Justyna 22 października, 2020 o 15:12

Ja pracuje w przychodni ale W strefie prywatnej czyli masuje ludzi którzy przychodzą płaca i nie maja skierowań . Jako przychodnia mogę wykonywać masaż leczniczy ale już po pracy w gabinecie już nie . Wiec jaka tu logika . Inni masażyści technicy masują nfz zusy itp .

Odpowiedz

Mary 21 października, 2020 o 13:39

Proszę to przeczytać do końca to co tam jest napisane a mianowicie odpowiedź z urzędu statystycznego i czy to przypadkiem nie jest stwierdzenie jednoznaczne że możemy korzystać z tego PKD fizjo dla masażu leczniczego? https://karolsobczyk.pl/blog/2020/09/29/kody-pkd-dla-masazysty/

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 16:31

Dziękuję za komentarz, czytałam ten wpis. Jeśli chodzi o odpowiedź z urzędu statystycznego to przede wszystkim nie wiemy, co do końca było przedmiotem zapytania. Po drugie niestety takie pismo nie ma do końca wiążącego charakteru. Może też być tak, że urząd nie wziął pod uwagę okoliczności, iż działalność fizjoterapeutyczna jest działalnością regulowaną.

Odpowiedz

Karol Sobczyk 21 października, 2020 o 18:16

Niestety nie mam oryginału zapytania, ponieważ skladalem to zapytanie przez formularz na stronie urzędu statystycznego.

Pamiętam, że zaznaczyłem, że jestem technikiem masażystą i że nie jestem fizjoterapeutą, że według dyplomu, mogę wykonywać masaże lecznicze i zapytałem jakie użyć kody by wykonywać masaże lecznicze, relaksacyjne i pytałem o działalność trenerską (trener personalny)

Nie wiem czy zostały uwzględnione wszystkie okoliczności i wiem, że niestety ich pismo nie jest wiążące. Po prostu zgłosiłem się, aby mieć punkt zaczepienia.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 21:11

No niestety… Nie ma możliwości wystąpienia do GUS z prośbą o wiążącą interpretację, tak jak w przypadku interpretacji podatkowych.

Odpowiedz

Karol Sobczyk 21 października, 2020 o 18:10

Witam, bardzo dobrze napisany post. Mnie zastanawia jedna rzecz. Masażyści nie mają swojego kodu pkd. W żadnym z istniejących nie ma działalności masażysty. Jeżeli mielibyśmy w ten sposób patrzeć, to masażysta nie może prowadzić jednoosobowej działalności, bo musi użyć czyjegoś pkd.
Drugie pytanie: czym tak naprawdę są kody pkd? Czy nie są to jedynie kody ułatwiające klasyfikację i stosowane w celach statystycznych?
Trzecie pytanie: co Pani uważa na temat mojej analogii odnoscie kodu pkd o utylizacji materiałów niebezpiecznych? Dlaczego w tym przypadku nie można w ten sam sposób do tego podchodzić?

Broń Boże moje pytania nie są atakiem. Nie jestem prawnikiem, stąd nie mam takiej wiedzy jak Pani, dlatego poważnie pytam.

Ps. Dziękuję w imieniu swoim i wszystkich masazystów za zainteresowanie się naszymi tematami.
Pozdrawiam,
Karol Sobczyk

Odpowiedz

Joanna Szufel 21 października, 2020 o 21:10

Panie Karolu, odpowiadając po kolei:

1) jeśli chodzi o pkd dla masażysty, to moim zdaniem jest nim ten „zakazany” kod. Masażyści nie są jedyną grupą nie mająca swojego kodu. Tak samo wygląda sytuacja w przypadku np. kosmetyczek i adwokatów 😉

2) ma Pan rację, kody PKD mają walor głównie statystyczny. Ale prowadzenie określonego rodzaju działalności często uzależnione jest od określonych uprawnień. Np. nie mogę użyć kodu dla lekarza będąc adwokatem, szczególnie jeśli wystawiam paragon, a na nim jest np. konsultacja lekarska. To oznacza, że nie tylko mam wpisany kod, ale również go „używam”.

3) nie wiem dokładnie o jaki kod chodzi więc nie umiem się odnieść. Czy jest Pan w stanie to sprawdzić?

Absolutnie nie czuję się atakowana 🙂 zawsze chętnie podejmę dyskusję. Może się okazać, że jakiś Państwa argument coś rozjaśni 🙂

Odpowiedz

Maria 21 października, 2020 o 21:45

Mam jeszcze pytanie jak w takim razie mamy wykonywać manualny drenaż limfatyczny który to głównie wykonują masażyści. Nie każdy fizjoterapeuta potrafi to prawidłowo zrobić. Szczególnie taki który woli zajmować się kinezą, terapia manualna itp.

Odpowiedz

Maria 21 października, 2020 o 21:55

Proszę mi jeszcze powiedzieć co z masażem klasycznym? Gdzie go umiejscowić w PKD nie użytego tego terminu. Jak sama nazwa wskazuje jest to klasyczny typ masażu najbardziej podstswowy ze wszystkich. Można go wykonać czy nie?

Odpowiedz

Joanna Szufel 23 października, 2020 o 11:24

Masaż klasyczny to po prostu masaż. Zgodnie z zakazem nie można go obecnie wykonywać.

Odpowiedz

Wojtek 22 października, 2020 o 08:44

I klasyk i drenaż to masaże zarówno lecznicze jak i relaksacyjne, kosmetyczne. Nie są zarezerwowane do PKD leczniczego. Spokojnie możesz wykonać oba w celach kosmetycznych tylko przy obecnych restrykcjach kwestia ostrożnego nazewnictwa, zabieg kosmetyczny itd.

Jeżeli robisz drenaż medycznie na zlecenie lekarskie w klinice niema problemu, czy możesz we własnym gabinecie pod PKD 86.90.A kto to wie?

Odpowiedz

Małgorzata 1 listopada, 2020 o 21:00

A co w przypadku gdy nie posiadam działalności gospodarczej. Pracuję na zasadach działalności nierejestrowanej i właściwie nie obowiązuje mnie żadne PKD 🙂 mogę wykonywać masaż, czy nie?

Odpowiedz

Anna 7 grudnia, 2020 o 10:04

Dołączam do pytania P. Małgorzaty! Przyjęłąm dla siebie stanowisko, że PKD odnosi się do typu działalności, i mimo że tę działałność wykonuję w ramach działalności nierejestowej, to wciąż to PKD obowiązuje. Ale chciałabym usłyszec opinię Pani Joanny.

Odpowiedz

Joanna Szufel 7 grudnia, 2020 o 10:21

Dziękuję bardzo za komentarz. Moim zdaniem jest dokładnie tak, jak Pani myśl. Więcej na ten temat znajdzie Pani w tym wpisie:
https://prawowgabineciefizjoterapeuty.pl/qa-o-zakazie-wykonywania-dzialalnosci-przez-salony-masazu/

Odpowiedz

Joanna Szufel 7 grudnia, 2020 o 10:22
Agnieszka 13 stycznia, 2021 o 06:43

Dzień dobry. Jestem biomasażysta, zajmuję się przede wszystkim akupresura. Wykonywać chcę usługę w domu klienta. Moje PKD to działalność paramedyczna. Czy moja działalność jest obecnie zakazana?
Pozdrawiam serdecznie Agnieszka

Odpowiedz

Tomasz 7 czerwca, 2021 o 00:07

Ja skorzystałem w sumie na tych obostrzeniach i zacząłem się dokształcać w czasie zamkniętego gabinetu zrobiłem kurs, na który nigdy nie miałem czasu się zapisać i udało mi się go odziwo zrobić dość sprawnie. Na stronie:https://www.zdrowykregoslup.pl/miesnie-kregoslup-kark-masaz-to-jest-to/ poczytałem o fajnym kursie i się zainspirowałem więc jeśli mam powiedzieć co fajnego przyniósł mi COVID to będzie to napewno edukacja

Odpowiedz

Joanna Szufel 7 czerwca, 2021 o 15:15

Panie Tomaszu cieszę się, że udało się Panu w tym wszystkim znaleźć coś pozytywnego. U mnie w sumie gdyby nie covid, to powstanie tego bloga odkładałabym w nieskończoność 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@szufel.com.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: