Joanna Szufel

adwokat

Prowadzę kancelarię w Warszawie, ale działam na terenie całego kraju. Od kilku lat moje zawodowe zainteresowania krążą wokół tematyki prawa medycznego. Doradzam fizjoterapeutom jak założyć i prowadzić gabinet.
[Więcej >>>]

Potrzebujesz porady? +48 602 797 307

Czy fizjoterapeuta od 1 stycznia 2022 r. musi mieć terminal w swoim gabinecie?

Joanna Szufel18 grudnia 20218 komentarzy

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami… a wraz końcem roku zbliża się termin wejścia w życie Nowego Ładu. Niestety jak to u nas bywa przepisy nie są do końca jasne i budzą wiele wątpliwości. Jednym z problemów, który się pojawia jest termin płatniczy… a ściślej rzecz ujmując, to czy jego posiadanie jest obowiązkowe?

Zatem jeśli zastanawiasz się, czy do 1 stycznia 2022 r. będziesz musiał mieć termin płatniczy w swoim gabinecie zachęcam Cię do przeczytania tego wpisu.

Jaki obowiązek wprowadza Nowy Ład?

Od 1 stycznia 2022 r. Nowy Ład wprowadza m.in. obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorcę możliwości dokonywania płatności przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie jednak przepisy wprowadzają mały wyjątek. Obowiązku zapewnienia dokonywania płatności przy użyciu instrumentu płatniczego nie będą mieć przedsiębiorcy, którzy nie muszą posiadać kasy fiskalnej.

terminal płatniczy

Co to oznacza dla Ciebie jako fizjoterapeuty? Jeśli prowadzisz swoją praktykę zawodową lub podmiot leczniczy i masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej, musisz zapewnić swoim pacjentom możliwość dokonywania płatności przy użyciu instrumentu płatniczego.

Co więcej możliwość takiej płatności musisz zapewnić w każdym miejscu, w którym przyjmujesz pacjentów. Tym samym, jeśli jeździsz na domówki, musisz umożliwić pacjentom dokonanie płatności bezgotówkowej w miejscu wezwania. Podobnie jest z gabinetami. Jeśli masz kilka gabinetów, w każdym musisz umożliwić wykonanie transakcji bezgotówkowej.

Zastanawiasz się, czy musisz mieć kasę fiskalną? Możesz to sprawdzić w tym wpisie: JAKA KASA FISKALNA DLA FIZJOTERAPEUTY?

Czym jest instrument płatniczy?

Tutaj dochodzimy do sedna problemu. Czy obowiązek zapewnienia przez przedsiębiorcę możliwości dokonywania płatności przy użyciu instrumentu płatniczego oznacza obowiązek posiadania terminala płatniczego? Na szczęście mam dla Ciebie dobrą wiadomość.

Instrument płatniczy, to nie tylko terminal, a tym samym najprawdopodobniej nie musisz posiadać terminala płatniczego w swoim gabinecie. Napisałam najprawdopodobniej, ponieważ przepisy nie są do końca jasne… i nie wiadomo jak będą interpretowane przez urzędników.

Za instrument płatniczy można uznać również umożliwienie płatności przy wykorzystaniu systemu BLIK. Ostrożna byłabym z „podciąganiem” pod instrument płatniczy umożliwienia pacjentowi płatności z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, szczególnie na Twoim komputerze lub telefonie.

AKTUALIZACJA! [28.01.2022] Na stronie rządowej (KLIK) pojawiła się informacja o obowiązku umożliwienia klientom dokonywania transakcji bezgotówkowych. Zostały tam wyszczególnione następujące rodzaje płatności bezgotówkowych:

      1. Płatności kartą płatniczą (najczęściej z wykorzystaniem terminala płatniczego).
      2. Płatności on-line kartą płatniczą (podaje się wówczas numer karty oraz kod CVC).
      3. Płatność BLIK.
      4. Płatność polegająca na zleceniu przelewu przez internet.

Pamiętaj proszę, że są to tylko informacje i nie stanowią one wykładni prawa. Dlatego też zalecam Ci daleko idącą ostrożność przy wykorzystaniu przelewu internetowego jako instrumentu płatniczego. Według wielu osób zajmujących się prawem bankowym przelew internetowy nie jest instrumentem płatniczym… Ustawa natomiast nakazuje Ci umożliwić płatność bezgotówkową przy wykorzystaniu instrumentu płatniczego.

Jaki instrument płatniczy wybrać?

Wybierając instrument płatniczy warto zastanowić się co będzie dla Ciebie łatwiejsze. Ja np. wybiorę wykorzystanie systemu BLIK. Większość moich transakcji odbywa się przez mój sklep internetowy. Płatności w kancelarii przyjmuję pewnie maksymalnie 3-4 razy w roku. Nie opłaca mi się posiadanie terminala płatniczego.

Natomiast jeśli Ty masz dużo pacjentów w swoim gabinecie albo często jeździsz na domówki… myślę, że warto rozważyć posiadanie terminala płatniczego. Jest to spore ułatwienie dla Ciebie i Twoich pacjentów. Poza tym zakupując terminal możesz skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa oraz rozliczyć ulgę na zakup terminala.

Terminal płatniczy, a kasa fiskalna

Jeśli zdecydujesz się na posiadanie terminala płatniczego i masz tzw. kasę on-lina (czyli taką, która donosi o każdej transakcji na bieżąco 😉), będziesz musiał połączyć ze sobą te dwa urządzenia. Obowiązek taki jednak wejdzie w życie dopiero od 1 lipca 2022 r., więc jest jeszcze na to trochę czasu.

W przypadku, gdy masz terminal i nie masz kasy on-line (bo nie masz jeszcze takiego obowiązku), najprawdopodobniej nie będziesz musiał łączyć ze sobą tych urządzeń. Znowu piszę najprawdopodobniej, bo nie wiadomo, czy urzędnicy nie zaczną tak interpretować przepisu, że jeśli zdecydujesz się na terminal to automatycznie musisz mieć kasę on-line. Niestety pewnie czas pokaże…

Regulamin praktyki zawodowej lub podmiotu leczniczego

Na koniec jedna mała uwaga. Jeśli wprowadzisz nową możliwość płatności np. przy użyciu terminala lub systemu BLIK, pamiętaj, żeby zaktualizować treść Twojego regulaminu praktyki zawodowej lub podmiotu leczniczego.

Musisz po prostu dodać tam dodatkową metodę płatności. Jeśli jeszcze jakimś cudem nie masz swojego regulaminu możesz je zakupić w moim sklepie internetowym: REGULAMIN PRAKTYKI ZAWODOWEJ lub REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO.

***

Daj mi znać koniecznie w komentarzu z jakiego instrumentu płatniczego planujesz skorzystać w swoim gabinecie? 🙂

***

Pozdrawiam i tradycyjnie mam nadzieję, że do następnego kliknięcia 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 602 797 307e-mail: joanna@szufel.com

{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ksenia 18 grudnia, 2021 o 14:37

Witaj Asiu jak zwykle można na Ciebie liczyć !!! od wczoraj się zastanawiałam czy musze czy nie musze i prosze dziś mam odpowiedż na moje wątpliwości. Niestet z Twojego wpisu wynika że musze posiadać terminal bo posiadam kasę fiskalną :(. Teraz tylko decyzja który wybrać. Dziękuję Pozdrawiam

Odpowiedz

Joanna Szufel 18 grudnia, 2021 o 14:53

Kseniu, kasa fiskalna oznacza, że musisz zapewnić możliwość zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego. Nie musi to być terminal. Może to być np. płatność blikiem.

Warto jednak się zastanowić, czy terminal nie ułatwi Ci pracy. Możesz też pomyśleć od razu o kasie on-line z wbudowanym terminalem.

Odpowiedz

Ksenia 18 grudnia, 2021 o 15:34

Dzięki Asia, kasę mam już on-line więc teraz terminal bo z doświadczenia wiem że nie każdy pacjent ma mozliwość płatności blik

Odpowiedz

Joanna Szufel 28 grudnia, 2021 o 16:49

W mojej ocenie to nie ma znaczenia, że pacjent nie ma możliwości płatności blik. Teoretycznie niekażdy ma kartę płatniczą. Natomiast jeśli ma się sporo pacjentów… wydaje mi się, że terminal jest po prostu nieunikniony 🤷🏻‍♀️.

Odpowiedz

Edyta 27 grudnia, 2021 o 15:47

Super, że trafiłam na Twój artykuł. Bo dopiero teraz dowiedziałam się o konieczności posiadania możliwości płatności elektronicznej. Na szczęście póki co obowiązek posiadania kasy fiskalnej mnie nie dotyczy, gdyż dopiero dwa miesiące temu po dłuższej przerwie odwiesiłam działalność i nie przekraczam jeszcze dochodów, które skazywalyby mnie na posiadanie kasy fiskalnej.

Odpowiedz

Joanna Szufel 28 grudnia, 2021 o 16:46

Cieszę się, że mogłam Ci pomóc 🙂

Odpowiedz

Daniel 3 stycznia, 2022 o 20:17

Rozumiem że prowadząc indywidualną praktykę zawodową i nie przekraczając wcześniej limitu przychodu od osób fizycznych do posiadania kasy fiskalnej, w bieżącym roku również nie ma takiego obowiązku do czasu przekroczenia 20tys od osób fizycznych ?

Odpowiedz

Joanna Szufel 13 stycznia, 2022 o 12:53

Tak, właśnie zaktualizowałam wpis 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Joanna Szufel Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem joanna@szufel.com.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: